برای انتخاب نام شرکت راهکار ها و دستورالعمل های خاصی وجود دارد؛ چرا که انتخاب اسم شرکت کار آسانی نیست و اگر چارچوب خاص آن رعایت نشود صددرصد می‌تواند افراد را با مشکلات ریز و درشت روبه‌رو کند به همین دلیل است، که توجه به قوانین انتخاب نام شرکت می تواند افراد را از تنش و مشکلات بعدی دور کند. در ایران برای انتخاب نام هر سازمان و شرکتی اصولا باید به ریشه فارسی نام و یا اسم مورد نظر توجه شود؛ چرا که اگر شما به ریشه کلمه توجه نکنید بعدها به واسطه همین مشکل در ظاهر کوچک به تنش های بسیار زیادی برخورد خواهید کرد. که البته انتخاب یک نام با ریشه فارسی تنها یکی از شرایط از چندین شرایط خاص انتخاب نام برای یک شرکت می‌باشد. بدون شک نام شرکت را می‌توان جزء ابتدایی‌ترین و البته مهم ترین کارها برای ثبت یک شرکت در نظر گرفت. که البته نام شرکت بعدها با اهمیت بالایی روبرو خواهد شد به همین دلیل باید در انتخاب نام شرکت نهایت حساسیت و وسواس را به خرج داد. به این علت که نام شرکت از هویت شرکت دفاع می‌کند.

 

 

خاص انتخاب کنید

خاص بودن همیشه بهترین و ویژه‌ترین خصلت به شمار می‌آید و بدین ترتیب است که شما برای انتخاب اسم شرکت بهتر است به اسمی دقت کنید که کاملا یونیک باشد؛ چرا که این گونه به قوانین انتخاب نام  برای شرکت احترام گذاشته‌اید و برای انتخاب اسم شرکت  ارزش زیادی قائل شده‌اید. بدون اغراق خاص بودن همیشه باعث می‌شود تا افراد بتوانند در ذهن دیگران به شکل ملموس‌تری باقی بمانند. صدالبته یک نام شرکت خاص می‌تواند برای بازاریابی و فروش نیز قدرت بیشتری را در دست داشته باشد. توجه به این نکته که نام شرکت یعنی نشانگر هویت یک شرکت افراد را ترغیب خواهد کرد که به خاص بودن نام شرکت توجه بیشتری نشان دهند و در این بین، نمی توان به خاطر خاص بودن از هر نوع اسمی نیز استفاده کرد. در هر صورت اسم باید یک معنی زیبا، مفهومی و هم‌چنین ریشه صحیح فارسی داشته باشد. زمانی که شما از یک نام خاص و اختصاصی برای شرکت خود استفاده می‌کنید. همیشه بدون هیچ دغدغه خاطری می‌توانید ابتکار و خلاقیت شرکت و یا سازمان خود را به رخ بکشید؛ چرا که نام شرکت تا حدودی می‌تواند به اصول کاری یک شرکت و سازمان اشاره غیر مستقیم داشته باشد.

نحوه انتخاب نام شرکت

برای انتخاب اسم شرکت باید سعی کنید اگر از یک منطقه خاص قرار است استفاده کنید در همان منطقه به فعالیت بپردازید؛ چرا که در غیر این صورت قوانین انتخاب نام برای شرکت به شما اجازه نخواهد داد که از نام آن منطقه استفاده کنید. حتی برای انتخاب اسم شرکت توجه به این نکته بسیار مهم است که شما از نام بسیاری از افراد معروف، مشهور و کسانی که در حوزه خاص به فعالیت پرداخته اند و معروف هستند نیز نمی توانید استفاده کنید؛ چرا که این نام ها خاص نیستند و شما ما باید شرایط خاص بودن نام شرکت را نیز در هر شرایطی به یاد داشته باشید. استفاده از کلمات مخفف و یا برعکس کلماتی که ترکیبی هستند به هیچ عنوان برای انتخاب نام شرکت گزینه مناسبی به حساب نمی‌آیند؛ چرا که حتی در هنگام ثبت اسم شرکت با مشکلات زیادی شمارا رو به رو خواهد کرد. شما در حالت کلی نمی‌توان به چهار دسته خاص است برای انتخاب اسم سازمان و شرکت فکر کنید. اسم مخصوصی که برای انسان‌ها در نظر گرفته می‌شود مانند اسامی هرکدام از ما، و یا اسم مخصوص حیوانات که هر کدام یکی بیشتر نیستند.  حتی اسم مخصوص شهرها و یا کشورها که قابلیت اختصاصی بودن هرکدام پابرجا باشد. استفاده از نام اشیا خاصی که تنها به یک اسم شناخته می‌شوند و پس بهتر است به یاد داشته باشید در هنگام انتخاب اسم این موارد را از یاد نبرید.

 

محدود انتخاب نکنید

انتخاب اسم شرکت قادر است بعدها به توسعه کار شما نیز کمک کند به این شکل که شما نباید از یک نام خاص که تنها شما را محدود به یک حرفه ای خاص کند استفاده کنید؛ چرا که در این صورت بعدها شاید این قدرت را نخواهید داشت به رونق و گسترش حوزه کاری خود بپردازید. پس بهتر است با توجه به قوانین انتخاب نام برای شرکت از یک اسم متعارف و خاص استفاده کنید، که دست شما را برای هر نوع فعالیتی در آینده باز نگه دارد؛ چرا که انتخاب اسم شرکت در چارچوب خاص خود همان‌طور که گفته شد باعث می‌شود که علاوه بر خاص بودن نام شما بتوانید حرفه خاص و منحصر به فرد را نیز ارائه دهید و صد در صد یک شرکت با توجه به روند کاری خود می‌تواند موفقیت و پیشرفت دست پیدا کند.  زمانی که شما از یک نام مناسب و متعارف استفاده کنید، این نام می‌تواند سالیان سال در ذهن افراد خودنمایی کند و شما را را به یک نماد و برند خاص تبدیل نماید. شما برای ثبت اسم شرکت خود نیز می توانید از طریق سامانه ثبت شرکت ها وارد عمل شوید اما ثبت اسم شرکت باید با تمام ساختار‌ها و معیارهایی که به آن اشاره شد همراه باشد؛ چراکه در صورت عدم توجه به یکی از موارد شما نخواهید توانست نام شرکت خود را به راحتی به ثبت برسانید. پس توجه داشته باشید که قوانین مربوط به انتخاب نام  معتبری برای شرکت قوانین بسیار سفت و سختی می‌باشد.

به قانون موجود در جامعه احترام بگذارید

شما در کشوری زندگی می‌کنید که از نظر قانون و شرع شئونات خاصی وجود دارد که شما باید دایره فعالیت و خدمات خود را مطابق با شئونات جمهوری اسلامی ایران تطبیق دهید. صددرصد در قوانین انتخاب اسم شرکت شما باید اسمی را انتخاب کنید که به هیچ عنوان بر خلاف شئونات انقلاب اسلامی ایران نباشد؛ چرا که در غیر این صورت انتخاب اسم شرکت علاوه بر این که به ثبت نخواهد رسید حتی مشکلات حقوقی بسیاری را برای شما به وجود خواهد آورد. خاطر نشان می‌کنم انتخاب اسم شرکت به ماهیت و سررشته اصلی شرکت به طور واضح و اشکار اشاره می‌کند و هرگونه بی‌توجهی به چارچوب‌های نظام می‌تواند مشکلات حقوقی و ثبتی بسیاری را به وجود بیاورد به این دلیل که، هر کشوری قوانین و معیارهای خاص خود را دارد که افراد با زندگی در جامعه باید به این قوانین احترام بگذارند. که صدالبته انتخاب نام مناسب برای شرکت می‌تواند به احترام افراد به نظام به خوبی به اشاره نماید.

مشورت کنید

اصولاً هر فرد باهوشی به خوبی می‌داند که برای انجام هر کاری در زندگی مشورت و مشاوره گرفتن مهم‌ترین کار و البته مساعدترین کار محسوب می‌شود؛ چرا که شما با مشورت با دیگر افراد متخصص در این حوزه به خوبی می‌توانید کار خود را به اصولی ترین شکل ممکن رو به جلو هدایت کنید و برای آشنایی با قوانین انتخاب نام برای شرکت صددرصد باید به افرادی مراجعه کنید که قادر باشند قوانین مختلف در این مبحث را به شما یادآوری کنند، تا این‌گونه انتخاب اسم شرکت یک انتخاب اصولی، هدفمند و هوشمندانه باشد. انتخاب اسم شرکت به آن سادگی که شما فکر می‌کنید نیست؛ چرا که ثبت شرکت و ارائه خدمات تنها به یک یا دوروز ختم نمی‌شود و شما قرار است این حرفه را به طور مداوم دنبال کنید به همین دلیل، ماندگاری اسم شرکت باعث می‌گردد که شرکت دیگری همانند نام شرکت شما را نتواند برای خود برگزیند و خدمات بپردازد. انتخاب نام برای شرکت اصولی ترین و مهمترین کاری است که افراد برای شرکت خود باید انجام دهند. پس بهتر است برای این کار به هیچ عنوان از مشورت گرفتن غافل نشوید.

یک نشانه برجا بگذارید

شما اگر بتوانید در راستای احترام به قوانین انتخاب اسم شرکت اسم شرکت خود را به گونه‌ای انتخاب کنید که بتواند از ماهیت کار شما نیز در آن استفاده شود صد درصد انتخاب نام شرکت انتخاب معقولانه ای خواهد بود؛ چرا که مشتریان باید با شنیدن اسم و نام شرکت شما این قدرت را داشته باشند به راحتی به نوع خدمات و محصولات شما و یا هر نوع حرفه شما کاملا آگاه شوند به همین ترتیب، انتخاب اسم شرکت یک انتخاب ساده نیست و باید به بهترین شکل ممکن است مورد بررسی و توجه واقع شود که در بسیاری از شرایط نام شرکت به کلی یک تبلیغ برای محصولات و یا خدمات نیز می‎باشد. این گونه نام شرکت یک نام اصولی و قابل درک است. البته با توجه به موارد گفته شده شما نباید نامی را انتخاب کنید که یک نامه بی‌مفهوم و بی معنا باشد. بلکه باید با خلاقیت و ابتکار و بسته به ماهیت انتخاب نام برای شرکت خود را به صورت مفهومی و کاملا ملموس در نظر بگیرید.

کلام آخر

انتخاب نام برای شرکت بدون شک در ابتدای کار با اهمیت ترین کاری است که افراد باید به آن توجه کنند؛ چرا که یک شرکت برای سود بیشتر و رسیدن به جایگاه قابل ملاحظه به نام و نشان خود شناخته می‌شود و به همین علت، انتخاب نام با توجه به قوانین همیشه در جایگاه خاصی قرار دارد و باید به خاص بودن اسم شرکت نیز بسیار توجه گردد. انتخاب اسم شرکت را با توجه به قانون و شئونات جامعه و البته انتخاب نامی که ریشه فارسی داشته باشد جزء موارد مهم در قوانین انتخاب اسم شرکت باید مدنظر داشت.

درصورتی نیاز به مشاوره تلفنی یا انجام این خدمات با ما تماس بگیرید: ​

×